Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2009

Προτάσεις, σκέψεις για το κυκλοφοριακό και την στάθμευση στην Καλλιθέα


Από τον Κατσούρη Ιωάννη

( Πρόεδρο Αθλητικού Πολιτιστικού Συλλόγου Θεόδωρος Κολοκοτρώνης

Επιλαχών δημοτικό Σύμβουλο Καλλιθέας )

Προς τον Κον Δήμαρχο και τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου

Κύριοι – ες

Δια της παρούσης επιστολής θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας κάποιες σκέψεις μου και να κάνω μερικές προτάσεις που πιστεύω θα κάνουν καλύτερη την ποιότητα ζωής στην πόλη μας.

Οι προτάσεις μου βασίζονται σε μελέτη την έχω κάνει και συνεχίζω να κάνω πάνω στο πολύ σοβαρό πρόβλημα που μαστίζει όχι μόνο την πόλη μας αλλά και άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδος και του κόσμου. Είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο ( πρόβλημα) το οποίο δεν μπορώ να το λύσω εγώ αλλά μπορώ να συμβάλω στο ποσοστό που μου αναλογεί σαν ενεργός πολίτης.

Πρώτα από όλα θα ήθελα πριν προχωρήσω να προτείνω σαν πρώτη κίνηση από τον Δήμαρχο και το Δημοτικό Συμβούλιο την Σύσταση Επιτροπής που θα ασχοληθεί με το πολύ σοβαρό πρόβλημα της αυξημένης κυκλοφοριακής κίνησης και στάθμευσης στην πόλη μας.

Η Επιτροπή σε συνεργασία με την Τροχαία, την Δημοτική Αστυνομία, Συγκοινωνιολόγους η ακόμα και με τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων και άλλους φορείς τοπικούς και μη, να κάνουν προτάσεις ώστε να βρεθεί επιτέλους μία βιώσιμη λύση και για την Καλλιθέα.

Βλέποντας το σύστημα της Διαγράμμισης που έχει εφαρμοστεί στο κέντρο της Αθήνας και τα πολύ καλά αποτελέσματά του, με προβληματίζει και μου δίνει την εντύπωση ότι θα έχει πρακτική εφαρμογή και στην πόλη μας.

Έως και τώρα κανείς δεν έχει αμφισβητήσει την αποτελεσματικότητα του μέτρου και με σκέψη μάλιστα και προτάσεις για την επέκταση του.

Όπως αναφέρθηκε από τον πρόεδρο των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κ. Π. Παπαδάκο, καθημερινά στην Aττική γίνονται 8.000.000 μετακινήσεις ενώ εκτιμάται ότι τα επόμενα 5 χρόνια ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί σε 10.000.000 μετακινήσεις, εκ των οποίων 40% - 45% θα αφορά μετακινήσεις από/προς την εργασία. Tο μερίδιο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς εκτιμάται σήμερα γύρω στο 41% ενώ στο λεκανοπέδιο κυκλοφορούν περισσότερα από 2 εκατ. IX και περίπου 16.000 ταξί. Tα 16.000 ταξί ισοδυναμούν περίπου με 10πλάσια κυκλοφοριακή επιβάρυνση (ισοδύναμο με 160.000 οχήματα). Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι να μειώνεται συνεχώς η ταχύτητα των επιφανειακών MMM την τελευταία 10ετία.

Η πραγματική δυναμική των μέτρων για την ελεγχόμενη στάθμευση στην Καλλιθέα Αττικής μέσω του συστήματος της Διαγράμμισης, θα φανεί βέβαια μόλις περάσει το «σοκ» των πρώτων ημερών. Στο μεταξύ, όμως, αξίζει να επιχειρήσουμε μια έγκαιρη και νηφάλια αποτίμηση των επιλογών της δημοτικής αρχής:

Πολιτικές ελεγχόμενης στάθμευσης μπορούν να αποτελούν «βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση», μπορούν όμως και να περιορίζονται στην απλή διαχείριση (και διαιώνιση) της κυριαρχίας του ΙΧ ή ακόμη και να εγκλωβίζονται σε καθαρά εισπρακτική λογική.

Ποια από αυτές τις εκδοχές ισχύει τελικά για τις επιλογές του Δήμου Καλλιθέας;
Τι χαρακτηριστικά θα είχε μια βιώσιμη πρόταση για την (ελεγχόμενη και μη) στάθμευση στην Καλλιθέα;
Με ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσαν τέτοια μέτρα να λειτουργήσουν θετικά;

Αυτά και άλλα πολλά καλείται η επιτροπή που θα δημιουργηθεί να μελετήσει και να κάνει τις ανάλογες προτάσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι σε περίπτωση επέκτασης των λεωφορειολωρίδων και στην Καλλιθέα, κάτι το οποίο το βλέπω να γίνεται βλέποντας και κατανοώντας την πολιτική για την παροχή προτεραιότητας στις Δημόσιες Συγκοινωνίες, το πρόβλημα θα μεγαλώσει και θα γίνει αφόρητη πλέον η κατάσταση για τους κατοίκους της πόλης μας.

Προτάσεις- παρεμβάσεις για το κυκλοφοριακό και την στάθμευση στην Καλλιθέα Αττικής

1) Την Σύσταση Επιτροπής που θα ασχοληθεί με το πολύ σοβαρό πρόβλημα της αυξημένης κυκλοφοριακής κίνησης και στάθμευσης στην πόλη μας.

2) Καθορισμός ωραρίου, διαδρομών και χώρων για την τροφοδοσία των επιχειρήσεων, εκτός ωραρίου αιχμής.

3) Συνεργασία με την Τροχαία Καλλιθέας για οδική ασφάλεια, την αστυνόμευση των προηγούμενων μέτρων και την διαχείριση συμβάντων (ατυχημάτων κ.τ.λ.)

4) Την ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων αποθάρρυνσης των πολιτών όσον αφορά τη χρησιμοποίηση των Ι.Χ. αυτοκινήτων όπως είναι π.χ. η πεζοδρόμηση του κέντρου της πόλης.

5) Την διαγράμμιση των οδών στα πρότυπα του Δήμου Αθηναίων, ένα μέτρο με πολύ καλά αποτελέσματα.

6) Απόσυρση όλων των εγκαταλελειμμένων αυτοκινήτων ώστε να δημιουργηθούν νέοι χώροι στάθμευσης

7) Η σωστή ενημέρωση των κατοίκων της πόλης μας με την έκδοση ενημερωτικών φυλλαδίων και την διάθεση τους πόρτα – πόρτα.

Επιδράσεις στο περιβάλλον

Τέλος αρκετά σημαντικό είναι το «κόστος» του κυκλοφορικού προβλήματος, που μπορεί να μετρηθεί σε χρόνο (σχεδόν διπλάσιος χρόνος όταν υπάρχει αυξημένη κίνηση), χρήμα (περισσότερα καύσιμα), υγεία (καυσαέρια) και καταστροφή του περιβάλλοντος. Μάλιστα, το περιβάλλον θα πρέπει να μας απασχολήσει ιδιαίτερα μετά το καταστροφικό καλοκαίρι με τις φωτιές που έκαψαν μεγάλες εκτάσεις δασών στην Αττική και σε ολόκληρη σχεδόν την Ελλάδα.